Msze Św.
w niedziele:
8:00, 10:00, 12:00, 18:00,
16:00 (z wyjątkiem wakacji)
w dni powszednie:
7:00 (z wyjątkiem wakacji),
8:00, 18:00
Msze Święte Gregoriańskie:
W naszej bazylice istnieje możliwość zamawiania Mszy Świętych Gregoriańskich. W celu zamówienia prosimy zgłosić do kancelarii (w godzinach jej pracy) lub do zakrystii po każdej Mszy Świętej. Ze względu na możliwość braku wolnych terminów intencji mszalnych, prosimy, aby Msze Święte Gregoriańskie zamawiać z odpowiednim wyprzedzeniem.
Czym są Msze Święte Gregoriańskie?
Msze Święte Gregoriańskie to 30 Mszy św. odprawianych dzień po dniu w intencji jednej osoby zmarłej. Wywodzą swoją nazwę od imienia św. Grzegorza Wielkiego papieża (540-604; papież od 590), którego Kościół liturgicznie wspomina 3 września, w dniu jego konsekracji na biskupa Rzymu.
Nazwano go „Wielkim", ponieważ jest zaliczany do elitarnego grona czterech najwybitniejszych doktorów rzymskokatolickich. Jest to jeden z dwóch papieży (drugi to Leon Wielki), któremu Kościół nadał tytuł „Wielki".
Msze Święte Gregoriańskie związane są z wydarzeniem, które miało miejsce z inspiracji tego świętego papieża. Grzegorz przed swoim wyborem na papieża był przełożonym założonego przez siebie w 575 roku klasztoru na wzgórzu Celio w Rzymie. W IV Księdze Dialogów Grzegorz stwierdza, że ofiara Mszy Świętej pomaga osobom potrzebującym oczyszczenia po śmierci i jako przykład podaje doświadczenie z życia swojego klasztoru.
Po śmierci jednego z mnichów imieniem Justus, w jego celi znaleziono trzy złote monety, których posiadanie sprzeciwiało się regule życia zakonnego, przewidującej wspólne korzystanie z dóbr materialnych. Grzegorz, aby pomóc zmarłemu oczyścić się po śmierci z powyższego grzechu, polecił odprawienie za niego trzydziestu Mszy Świętych, każdego dnia jednej. Po trzydziestu dniach zmarły Justus ukazał się w nocy jednemu z braci - Kopiozjuszowi, mówiąc, że został uwolniony od wszelkiej kary. Kopiozjusz nic nie wiedział o odprawianych Mszach Świętych i gdy później ujawnił treść swojego widzenia, pozostali współbracia doszli do wniosku, że nastąpiło ono w trzydziestym dniu, kiedy odprawiano Msze za Justusa. Uznano to za znak, że Msze Święte odniosły oczekiwany skutek.
Pod wpływem autorytetu Grzegorza, także jako biskupa Rzymu, zwyczaj odprawiania trzydzieststwau Mszy Świętych za osobę zmarłą zyskiwał swoje miejsce w praktyce religijnej Wiecznego Miasta. W Europie rozprzestrzeniał się stopniowo, począwszy od VIII w., najpierw w klasztorach, potem także w innych kościołach.
Praktyka odprawiania Mszy Świętych Gregoriańskich znalazła swoje potwierdzenie przez Stolicę Apostolską dopiero w XIX w. (istniały wątpliwości zgłaszane przez niektórych teologów zwłaszcza w XVI i XVII w.), jako pobożny zwyczaj wiernych, oparty na ich przeświadczeniu, które nie jest sprzeczne z nauką Kościoła. W wypadku Mszy Świętych Gregoriańskich mamy więc do czynienia z przekonaniem wiernych, które wskazywało zawsze na szczególną skuteczność takich Mszy. Podobnie jak pozostałe intencje mszalne ofiarowane za osoby zmarłe, są one prośbą o uwolnienie zmarłego od konsekwencji grzechu. Człowiek poszukuje pewności dotyczącej losu zmarłych. Msze Gregoriańskie nie mogą być jednak wyłączną podstawą i gwarancją Zbawienia. Człowiek może zawsze prosić, ale tym, który wysłuchuje próśb, jest Bóg. Ostateczną wartość podobnych Mszy zna tylko miłosierny Bóg.
Błogosławieństwa:
W naszej Katedrze udzielane są następujące błogosławieństwa:
- błogosławieństwo rocznych dzieci - II niedziela miesiąca, po Mszy św. o g. 12.00 (Rodziców prosimy o zgłaszanie dzieci przed Mszą świętą. W intencji tych dzieci będzie sprawowana Msza św.)
- błogosławieństwo małżeństw - III niedziela miesiąca po Mszy św. o g. 12.00 (Małżonków, którzy chcą podziękować za Sakrament Małżeństwa, prosimy o wcześniejsze zgłaszanie się w kancelarii parafialnej lub w zakrystii)
- błogosławieństwo chorych przez nałożenie rąk – I wtorek miesiąca, po Mszy św. o godz. 8.00
- błogosławieństwo wdów i wdowców - II wtorek miesiąca po Mszy św. o g. 8.00.
Spowiedź Św.
w niedzielę:
przed mszą świętą
w dni powszednie:
17:30-18:00
Chrzest Św.
W naszej parafii chrzest udzielany jest w każdą I niedzielę miesiąca, a także w pierwszy dzień Świąt Bożego Narodzenia oraz w Wielkanoc.
Chrzest dziecka należy zgłosić w kancelarii parafialnej, gdzie należy złożyć odpowiednie dokumenty.
Dodatkowo dla rodziców i rodziców chrzestnych odbywa się obowiązkowe spotkanie przedchrzcielne w piątek poprzedzający dzień chrztu. Spotkanie odbywa się w katedrze po Mszy św. o godz. 18.00.
Jakie są warunki, by człowiek mógł zostać ochrzczony w naszej parafii:
a) miejsce zamieszkania (zameldowania)
- sakrament chrztu jest udzielany dzieciom, których rodzice mieszkają na terenie naszej parafii
- osoby spoza parafii, które z ważnych powodów chciałyby ochrzcić dziecko w naszym kościele powinny przedstawić zgodę na chrzest wydaną przez swoją parafię
b) metryka urodzenia
- przy zgłoszeniu wymagana jest metryka urodzenia dziecka wydana przez USC
c) zgoda rodziców
- przynajmniej jedno z rodziców musi pragnąć lub wyrazić zgodę na chrzest swojego dziecka
d) zapewnienie o warunkach katolickiego wychowania
- rodzice mają obowiązek zapewnić dziecku pełne warunki wychowania katolickiego
- w przypadku, gdy rodzice nie są w sakramentalnym związku małżeńskim i nie mają żadnych przeszkód do zawarcia ślubu zalecane jest odłożenie chrztu dziecka do czasu zawarcia sakramentalnego małżeństwa przez rodziców
- w związkach, w których istnieją przeszkody do zawarcia katolickiego małżeństwa rodzice muszą wyrazić pisemne zobowiązanie o katolickim wychowaniu dziecka
Wymagane dokumenty:
- Wyciąg aktu urodzenia dziecka z USC.
- Metrykę ślubu kościelnego Rodziców Dziecka (jeśli ślub był zawarty w innej Parafii).
- Rodzice Chrzestni, jeśli są z innej Parafii, przedłożą zaświadczenia ze swojej Parafii, że są praktykującymi katolikami i mogą być dopuszczeni do godności ojca lub matki chrzestnej (mogą być dostarczone w dniu chrztu).
- Rodzice Chrzestni stanu wolnego z naszej Parafii przedłożą ostatnie świadectwo z katechizacji szkoły średniej lub zawodowej. (Młodzież szkolna - poświadczenia od katechety, że uczęszcza na religię.)
- Karteczki z odbytej spowiedzi rodziców dziecka i rodziców chrzestnych (mogą być dostarczone w dniu chrztu).
Przypominamy kilka uwag duszpasterskich dotyczących sakramentu chrztu świętego:
- Dzieci winny być chrzczone w parafii zamieszkania rodziców. Tylko dla słusznej przyczyny rodzice mogą wybrać inną parafię, ale taka decyzja wymaga uprzedniej zgody obydwu proboszczów (por. Prawo Partykularne Kościoła Sosnowieckiego, nr 197). Obecnie często się zdarza, że adres zameldowania rodziców jest inny niż miejsce ich faktycznego zamieszkania.
- Rodzice winni wybrać dla swego dziecka rodziców chrzestnych, którzy będą wspomagać rodziców naturalnych lub opiekunów prawnych w katolickim wychowaniu dziecka. To zadanie może spełniać tylko ojciec chrzestny albo tylko matka chrzestna. Nie może natomiast być dwóch ojców chrzestnych lub dwóch matek chrzestnych. Kan. 873 KPK mówi wyraźnie: „Należy wybrać jednego tylko chrzestnego lub chrzestną, albo dwoje chrzestnych". „Dwoje", a nie dwóch czy dwie.
- Chrzestni winni mieć ukończone 16 lat, przyjęty sakrament bierzmowania i być katolikami wyznającymi swą wiarę życiem zgodnym z nauką Kościoła. Rodzicami chrzestnymi nie mogą być osoby żyjące w małżeńskich sytuacjach nieregularnych (Encyklika Familiaris Consortio w nr 79-82 wymienia tutaj tzw. „małżeństwo na próbę”, wolne związki i katolików złączonych tylko ślubem cywilnym) oraz młodzież szkolna, która nie uczestniczy w katechizacji. Rodzice naturalni, o ile nie mają przeszkód, a rodzice chrzestni zawsze powinni w czasie obrzędu chrztu świętego przystąpić do Komunii świętej (por. Prawo Partykularne Kościoła Sosnowieckiego, nr 200).
- Katolicy, którzy nie spełniają warunków wymaganych do pełnienia funkcji rodzica chrzestnego nie mogą też pełnić funkcji świadka chrztu. Zgodnie z Kan. 874 §2 KPK funkcja świadka chrztu zarezerwowana jest dla osób ochrzczonych, należących do niekatolickich wspólnot eklezjalnych, które nie mogą być chrzestnymi. Dyrektorium Ekumeniczne w nr 98a zaznacza, że „opierając się na chrzcie wspólnym, jak też ze względu na więzy rodzinne lub przyjacielskie, osoba ochrzczona, która przynależy do innej wspólnoty eklezjalnej, może być dopuszczona jako świadek chrztu, ale tylko razem z chrzestnym katolickim”. Warunkiem jest więc już wyznaczony chrzestny katolik lub chrzestna katoliczka. W parafialnej księdze ochrzczonych w rubryce ojciec chrzestny lub matka chrzestna w takiej sytuacji przekreśla się słowo „chrzestny" - „chrzestna" i wpisuje się słowo „świadek".
- Wyjątkiem od powyższej zasady są osoby należące do Kościoła Prawosławnego. Ze względu na ścisłą komunię istniejącą między Kościołem Katolickim i Kościołami Prawosławnymi, dla słusznej przyczyny wolno dopuścić wiernego prawosławnego do pełnienia roli chrzestnego obok chrzestnego katolickiego (lub matki chrzestnej katolickiej) w chrzcie dziecka lub dorosłego katolika, pod warunkiem jednak wystarczającego zapewnienia edukacji ochrzczonego oraz wiedzy o tym, że dany chrzestny nadaje się do tej roli (por. Dyrektorium Ekumeniczne, nr 98b).
Co to jest Chrzest św.?
Sakrament Chrztu ustanowił Pan Jezus po Zmartwychwstaniu, kiedy powiedział do Apostołów: ,,Idąc tedy nauczajcie wszystkie narody, chrzcząc je w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego". Chrzest jest pierwszym i najpotrzebniejszym Sakramentem, ponieważ bez niego nie można się zbawić, ani przyjąć żadnego innego Sakramentu.
Sakrament chrztu daje po raz pierwszy człowiekowi łaskę uświęcającą, a tym samym gładzi grzech pierworodny. Jeśli człowiek dorosły przyjmuje Chrzest, to wówczas gładzi wszystkie grzechy przed chrztem popełnione.
Przez Chrzest stajenny się członkami Kościoła katolickiego. Chrztu świętego udziela uroczyście kapłan. W razie nagłej potrzeby może ochrzcić każdy człowiek. Sakramentu Chrztu udziela się w następujący sposób: Polewa się wodą głowę i równocześnie wymawia się słowa: ,,Ja ciebie chrzczę w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego".
Przy chrzcie otrzymujemy także imię Świętego, który ma być w życiu wzorem i opiekunem. Najbardziej miarodajnym przedstawieniem tego, czego Kościół katolicki uczy o chrzcie jest nauka zawarta w Katechizmie Kościoła katolickiego. Dlatego warto w całości ją poznać: http://liturgia.wiara.pl/?grupa=6&art=1147360522&dzi=1115658735
Uzupełnieniem tych wiadomości od strony praktycznej są dwa dokumenty Episkopatu: Instrukcja duszpasterska Episkopatu o udzielaniu sakramentu chrztu świętego dzieciom - (1975) i Instrukcja dla duchowieństwa w związku z wprowadzeniem obrzędów chrześcijańskiego wtajemniczenia dorosłych - (9 V 1989) http://www.kkbids.episkopat.pl/dokumentydlep/chrzest.htm#etykieta1
I Komunia Św.
Wymagane dokumenty:
- metryka chrztu dziecka
- jeśli dziecko nie należy do naszej parafii należy przedstawić zgodę własnego proboszcza na przystąpienie do I Komunii Świętej
Terminy pierwszej komunii świętej w 2025 roku:
- 17 maja 2025 - Szkoła prywatna
- 24 maja 2025 - Szkoła podstawowa nr 4, nr 8, nr 22
Bierzmowanie
BIERZMOWANIE
W sakramencie bierzmowania wierni otrzymują Ducha Świętego, który w dzień Pięćdziesiątnicy został zesłany przez Pana na Apostołów. Jest to kolejny po sakramencie chrztu etap chrześcijańskiego wtajemniczenia w wiarę. Sakrament chrztu włącza ochrzczonego w ciało Kościoła, natomiast poprzez sakrament bierzmowania, który jest darem Ducha Świętego, wierni zostają umocnieni w wierze i męstwie, aby potrafili świadczyć o Bogu i Kościele. Sakrament bierzmowania przyjmuje się jednokrotnie, bowiem w tym sakramencie dusze bierzmowanych otrzymują niezniszczalny charakter, czyli znamię Pańskie.
Kandydat do bierzmowania powinien być ochrzczony. Ponadto, jeżeli jest sprawny umysłowo, powinien być odpowiednio pouczony i przygotowany do odnowienia przyrzeczeń chrzcielnych.
Przygotowanie do przyjęcia sakramentu
Obowiązek przygotowania ochrzczonych do przyjęcia sakramentu bierzmowania należy do całej wspólnoty Kościoła, w największym zaś stopniu do chrześcijańskich rodziców, których obowiązkiem jest troska o formowanie i umacnianie w dzieciach ducha wiary poprzez przykład życia i świadectwo własnej wiary. W tych przygotowaniach duszpasterze powinni służyć pomocą katechetyczną oraz troszczyć się o to, aby wszyscy ochrzczeni otrzymali pełne wtajemniczenie chrześcijańskie i zostali starannie przygotowani do sakramentu.
Świadek bierzmowania
Bierzmowanemu zazwyczaj towarzyszy świadek, który przedstawia go szafarzowi bierzmowania do namaszczenia krzyżmem, a potem pomaga w wiernym wypełnianiu przyrzeczeń złożonych na chrzcie. Świadkiem bierzmowania jest praktykujący katolik. Według ostatnich zaleceń powinien to być chrzestny – w ten sposób głębiej zaznacza się związek między chrztem a bierzmowaniem, a funkcje i obowiązki chrzestnego mogą być spełnione w sposób bardziej skuteczny. Niemniej świadkiem do bierzmowania może być inna osoba. Rodzice także mogą być świadkiem swojego dziecka.
Świadek bierzmowania wybrany przez kandydata powinien:
– być duchowo przygotowany do tej funkcji;
– być wystarczająco dojrzały do spełniania tego zadania;
– należeć do Kościoła katolickiego i przyjąć trzy sakramenty wtajemniczenia: chrzest, bierzmowanie i Eucharystię;
– mieć prawo od spełniania czynności świadka bierzmowania.
Szafarz sakramentu bierzmowania
Zwykle szafarzem sakramentu bierzmowania jest biskup – bezpośredni sukcesor władzy apostolskiej. W ten sposób jest podkreślony związek tego sakramentu z pierwszym zstąpieniem Ducha Świętego w dniu Pięćdziesiątnicy – wtedy to Apostołowie napełnieni Duchem Świętym sami przekazywali Go wiernym przez włożenie rąk. W określonych sytuacjach sakramentu bierzmowania może udzielić każdy kapłan.
Udzielenie sakramentu
Bierzmowania udziela się zwykle w czasie Mszy św., aby podkreślić związek tego sakramentu z całym wtajemniczeniem chrześcijańskim, które osiąga szczyt w Eucharystii – przyjęciu Ciała i Krwi Chrystusa.
Sakramentu bierzmowania udziela się przez namaszczenie krzyżmem na czole, którego dokonuje się wkładając rękę na głowę kandydata, i przez słowa: „Przyjmij znamię daru Ducha Świętego”. Biskupowi mogą towarzyszyć kapłani koncelebrujący, którzy także wyciągają ręce nad kandydatami, jednak nic nie mówią. Włożenie rąk na przystępujących do bierzmowania wyraża biblijny gest, przez który wzywa się daru Ducha Świętego. Namaszczenie krzyżmem i towarzyszące temu słowa wyrażają skutki daru Ducha Świętego. Przez namaszczenie wonnym olejem ochrzczony otrzymuje niezniszczalne znamię Pańskie, które razem z darem Ducha Świętego doskonałej upodabnia go do Chrystusa i udziela mu łaski roznoszenia wśród ludzi „dobrej woni” (por. 2 Kor 2, 14).
Skutki bierzmowania
Sakrament ten jest przyjęciem darów Ducha Świętego, co wprowadza głębiej w życie Kościoła. Przejawia się ono trwaniem w podwójnej miłości względem Boga i bliźniego oraz wypełnianiem przykazań Kościoła.
źródło: https://www.mydlniki.diecezja.pl/www/?p=6993
Informacje dotyczące przygotowania do sakramentu bierzmowania:
- Rodzice i młodzież klas VIII zgłasza chęć przygotowania oraz przyjęcia sakramentu bierzmowania w naszej parafii, przez złożenie wypełnionej i podpisanej przez siebie i przynajmniej jednego z rodziców deklaracji do końca października 2023 r.
- Zaświadczenie od katechety o uczęszczaniu na lekcje religii należy dostarczyć do 10 października.2023 r.
- Akt chrztu należy dostarczyć do 31.12.2023 (dotyczy TYLKO osób, które nie były ochrzczone w naszej parafii oraz nie przystąpiły w niej do I Komunii Świętej).
- Młodzież uczestniczy we wszystkie niedziele i święta we mszy świętej, włączając się czynnie w Liturgię przez czytania mszalne, psalm i modlitwę wiernych. (Bardzo zachęcam chłopców do włączenia się w Liturgiczną Służbę Ołtarza)
- Obowiązuje miesięczna spowiedź sakramentalna, co potwierdzone zostaje podpisem w indeksie. Zasadniczo do sakramentu pokuty i pojednania przystępujemy w I piątek miesiąca, lub przed tym dniem.
- Obowiązkowe spotkania dla kandydatów do bierzmowania odbywają się cyklicznie, zwykle w poniedziałek o godz. 19:00 w Domu Katolickim.
- Sakrament bierzmowania będzie udzielony przygotowanej młodzieży w czerwcu 2024 r.
- W przypadku zagubienia INDEKSU należy jak najszybciej! zgłosić ten fakt księdzu i nabyć nowy indeks. Indeksy będą zbierane i podsumowywane raz na kwartał.Kandydaci do bierzmowania biorą udział w wydarzeniach roku liturgicznego: nabożeństwach różańcowych, roratach, drodze krzyżowej, Triduum Paschalnym, nabożeństwach majowych i czerwcowych - potwierdzają podpisem w indeksach (min. 4x)
- Egzamin odbędzie się w maju 2024 r.: (wg Katechizmu dla bierzmowanych dostępnego na stronie: http://mikolaj.bydgoszcz.pl/czytelnia/katechizm.pdf
Małżeństwo
Wymagane dokumenty:
- aktualne, tj. z datą do 3 miesięcy wstecz, metryki chrztu „świeżość” metryki daje pewność, że nie ma mowy o bigamii lub innej nieprawidłowości, ponieważ na metryce chrztu odnotowuje się zawarte małżeństwo kościelne, święcenia lub śluby zakonne, czasem poświadcza się też sakrament bierzmowania,
- dowody osobiste,
- ostatnie świadectwo katechizacji,
- świadectwo bierzmowania (o ile nie odnotowano na metryce chrztu),
- zaświadczenie o uczestnictwie w katechezie przedmałżeńskiej,
- zaświadczenie z Urzędu Stanu Cywilnego (niezbędne gdy małżonkowie chcą, aby ślub kościelny pociągał za sobą również skutki cywilno-prawne – tzw. ślub konkordatowy) lub akt ślubu, jeśli wcześniej zawarto związek cywilny.
Namaszczenie chorych
W Kościele katolickim Namaszczenie chorych zostało odnowione w wyniku Reformy liturgicznej soboru watykańskiego II. 30 listopada 1972 roku papież Paweł VI wydał na ten temat konstytucję Sacram Unctionem Infirmorum. Współcześnie kładzie się nacisk na znaczenie uzdrawiające namaszczenia. Jak zauważył Katechizm Kościoła Katolickiego, choć w historii udzielania tego sakramentu doszło do ewolucji w kierunku rytu przedśmiertnego, jednak nigdy nie zapomniano o jego mocy przywracania zdrowia ciała i duszy
Do obrzędu używa się oleju chorych (łac. oleum infirmorum), poświęconego przez biskupa w Wielki Czwartek lub przez delegowanego kapłana. Sakrament ten dana osoba może przyjąć wielokrotnie, ilekroć nastąpi u niej znaczące pogorszenie stanu zdrowia (KKK 1515). Jeżeli choroba uniemożliwia spowiedź, łaską sakramentu, jako aktu Kościoła, któremu zostało powierzone zadanie rozwiązywania i związywania (por. Mt 18,18) jest także odpuszczenie grzechów.
Trzy sakramenty, namaszczenie, jako sakrament Ducha Świętego, udzielane razem z poprzedzającą je spowiedzią (= sakramenty uzdrowienia) i następującą po nim Eucharystią – są w pewnym sensie odpowiednikiem Sakramentów wtajemniczenia chrześcijańskiego. Z reguły, w pierwszych wiekach Kościoła udzielano ich w następującej kolejności: w czasie Nocy paschalnej najpierw był chrzest, po którym następowało namaszczenie bierzmowania, a następnie ochrzczonych prowadzono na wspólną Eucharystię, włączając ich do wspólnoty Kościoła, jakby byli już w nowo odzyskanym raju.
Pogrzeb
Wszystkie sprawy związane z cmentarzem parafialnym przy al. Mireckiego można załatwiać tylko i wyłącznie z administracją cmentarza pod numerem telefonu: 32 297 18 77